PASI LEHTI

Mies ja Hattu:

Olen 61-vuotias maanviljelijän poika (syntynyt Halikossa), perheellinen mies, naimisissa (jo 37 vuotta saman puolison kanssa). Meillä on kolme poikaa ja heillä jo omat perheensä. Lapsenlapsia on viisi, iät kahdesta seitsemään vuoteen.

Asun Halikossa, Hajalan kylässä, yli 110 vuotta vanhassa hirsitalossa.

Koulutukseltani olen Tuotantotalouden insinööri (AMK), mutta on minulla kolme muutakin ammattitutkintoa: Ulkomaankaupan erikoisammattitutkinto – Kansainvälinen Kauppa ja Ostotoiminta (TuAKK), Koneenrakennusteknikko (TuAMK) ja Koneenpiirtäjä (Turun Tekninen Ammattikoulu). Lisäksi olen käynyt noin vuoden mittaisen ammattikurssin Doing Business in China and India ja opiskellut joitakin tradenomitutkinnon kursseja Turun AMK:ssa.

Toimin tuotantojohtajana uudessa ja toimintaansa aloittelevassa salolaisessa elektroniikka-alan yrityksessä, vientiin tuotannostamme menee yli 99%. Tuotanto tapahtuu Salossa ja myös yhteistyöverkosto on pääosin Salossa ja Varsinais-Suomessa.

Harrastukseni:

• Futsal- ja jalkapalloseura FC Halikko ry.ssä varapuheenjohtajana
  • Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n Varsinais-Suomen alueen johtoryhmän jäsen
  • SPR:n vapaaehtoinen Halikon VOK:ssa, miesten liikunnanohjaaja
  • Golf
  • Valmet 15, vm 1954
  • Koti ja puutarha

Paikalliset tavoitteeni ovat:

• Positiivisen kansalaisvaikuttamisen lisääminen kaupungissa
    • Valitusten sijaan yhteistyötä, kuulemisia lisää
  • Pienten yritysten toimintamahdollisuuksien parantaminen
    • Apu toiminnan alussa ja lisää näkyvyyttä
  • Ympäristön tilan parantaminen (myös urbaanin ympäristön)
    • Vedenpuhdistus paremmaksi ja jätteet kierrätykseen, lisää tietoa kaupunkilaisille

Osaamiseni:

Tunnen erittäin hyvin Salon alueen historian, nykytilan ja yritysmaailman, sekä erilaisten aktiivisten yhdistystoimintojeni kautta minulla on erittäin kattava yhteistyöverkosto Salossa. Tunnen Salon kaupungin ”päätösbyrokratian” ja politiikan hyvin ja olen positiivisesti verkottunut yli puoluerajojen. Olen sillanrakentaja, en siltojen polttaja.

Kokemukseni ja poliittinen historiani:

• Olen toiminut Halikossa vihreänä kunnanvaltuutettuna 16 vuotta (1993-2008) ja Salossa varavaltuutettuna (2009-2013 ja 2017).
  • Olen ollut eri lautakunnissa jäsenenä alkaen 1993 (mm. Halikossa Tekninen lautakunta, Ympäristö- ja Rakennuslautakunta ja Salossa Rakennus- ja Ympäristölautakunta).
  • Olen toiminut Liikelaitos Salon Vesi Oy:ssä johtokunnan jäsenenä 8 vuotta (vuoteen 2012 asti).
  • Olen toiminut myös Vihreä liitto rp.:n työryhmissä ja ollut myös puoluevaltuuskunnassa jäsenenä.
  • Olin yksi 28 kunnanvaltuutetusta (ainoa Vihreä liitto rp.:n jäsen), joka oli kuntaliitoksia valmistelevassa valmistelutoimikunnassa organisoimassa kymmenen Salon alueen lähikunnan yhdistymistä vuosina 2006-2008.
  • Olen ollut perustamassa Halikon vihreät ry:tä (1993), toiminut yhdistyksen puheenjohtajana kymmenisen vuotta ja olin yksi kolmesta ensimmäisestä vihreästä kunnanvaltuutetusta Salon alueella (1993).
  • Olen toiminut Salon seudun vihreät ry:ssä (myös johtokunnan jäsenenä) uuden Salon kaupungin perustamisesta lähtien.

OHOH!

• Luovutin vuosina 1996-1999 (2,5 vuotta) kaikki saamani kokouspalkkiot Salon sairaalan synnytysosastolle uuden keskoskaapin hankintaa varten. Keskoskaappi hankittiin.
  • Sain vuonna 1979 valtakunnallisen 4H-palkintostipendin aktiivisesta toiminnastani Halikon 4H-yhdistyksessä. Stipendin luovutti minulle henkilökohtaisesti silloinen maatalousministeri Johannes Virolainen
  • Tein valituksen (2009) uuden Salon kaupungin hallituksen ja valtuuston päätöksestä käyttää kuntaliitoksessa alueen yhdistysten uudelleen aktivoimiseksi ja organisoimiseksi valtiolta yhdistymisessä saadut rahat muuhun kuin yhdistymissopimuksen mukaiseen tarkoitukseen. Valituskierroksia oli kaksi, koska Salon kaupunki teki kahdesti saman väärän päätöksen ja molemmat jutut päätyivät Turun hallinto-oikeuden päätöksellä Pasin voittoon.
  • Olen perustanut tai ollut mukana perustamassa kahta yritystä Salon seudulle.
  • Olen matkustanut työni puolesta ja vapaa-aikoinani jo 34:ssä eri valtiossa.
  • Kilpailin Varsinais-Suomen Vihreiden puheenjohtajuudesta vuonna 2010, voitin hopeatilan.

Positiivisella ajattelutavalla ja ystävällisellä yhteistyöllä Salon kaupunki nousuun.

Sydämellinen kiitos sinulle, kun jaksoit lukea koko tarinan loppuun asti.

Lisävivahteita ja tietoa tarinaan saat kysymällä asioista minulta.

Pasi Lehti