MINNA ISOJUNNO

Olen 48-vuotias Salossa asuva nainen. Juureni ovat pohjanmaalla, josta tänne Turun kautta kurvasin. Opiskelin ensin puutarhutiksi, myöhemmin aloin kasvattamaan toisenlaisia taimia, luokanopettajana. Ja äitinä. Ja viikonloppuäitipuolena.

Muutin silloisen perheeni kanssa Halikkoon vuonna 2000, peltojen keskelle, vanhaan maalaistaloon. Olen nähnyt ja kokenut perhe-elämän ja maaseutuelämän siellä. Pari vuotta sitten, erottuani, olen nähnyt elämänmenon kaupunkimme keskustan liepeillä asuen. Lapsia minulla on neljä, nyt jo nuoria, 15-21 vuotiaita. Lisäksi elämääni kuuluvat myös ex-miehen lapset perheineen.

Tärkeitä asioita minulle ovat lapset ja nuoret, työ- ja perhe-elämän kautta. Olen kokenut tärkeäksi, omakohtaisestikin, lapsiperheiden tukemisen monipuolisesti, perheen tarpeita kuunnellen. Nykyään näen, miten tärkeää on nuorten tukeminen heidän valitessaan elämänpolkuaan. Suurella sydämellä haluan ja toivon jokaisen löytävän paikkansa tässä maailmassa.

Olen pienten, terveiden koulujen puolestapuhuja. Toivon, että palvelut säilyvät suuren kaupunkimme monissa taajamissa. Olen nähnyt, mitä epävarmuus esimerkiksi koulun kohtalosta vaikuttaa perheisiin, lapsiin, ja henkilökuntaan.

Koen tärkeäksi ihmisten auttamisen mitä moninaisimmissa elämäntilanteissa, kriiseissäkin. Ehkäpä tämä on ajanut itseni kouluttautumaan työni ohella myös taideterapeutiksi. Työssäni olen pyrkinyt luomaan luokkaan ja kouluun hyvää yhteishenkeä, opettanut sosiaalisia taitoja, ajatellen ne yhdeksi tärkeimmistä asioista ihmisen elämässä. Kuljimme kukin sitten missä kohtaa tahansa elämänkaartamme, tarvitsemme toisiamme, apua ja tukea, kuka enemmän, kuka vähemmän. Toivon, että voin olla edesauttamassa sitä, että kaupungillamme on tarjota monipuolisia tukimuotoja kaikenikäisille asukkaille.

Vapaa-aikani vietän teatteritoiminnassa, välillä parrasvaloissa, välillä kahviossa tai narikassa. Olen yhteen hiileen hengittäjä, joukkueurheilija kulttuurikentällä. Laulan kuorossa kovaa ja korkealta, sitäkin yhdessä muiden kanssa. Hyötyliikun kävellen ja pyöräillen, vesiurheilen ja venyttelen.

Politiikan tekijänä olen uusi. Varsinainen yhdistystoimintakokemus minulla on nuoruudessani. Silloin toimin aktiivisena Luonto-Liiton alueyhdistyksissä ja Turun ylioppilasteatterissa.

Tulen tekemään vaalityötä ja politiikkaa niillä tiedoilla, taidoilla, ymmärryksellä, voimilla ja tällä elämänkokemuksella, mitä minulla on. Ja lämmöllä.

Minna Isojunno