Salon seudun vihreiden Pasi Lehti on Salon seudun kymmenen kunnan järjestelytoimikunnasta asti vastustanut päätöksiä, jotka on tehty sopimusten ja lakien vastaisesti. Kun järjestelytoimikunta päätti jakaa kaupungin yhdistymisavustuksia, tehdyn yhdistymissopimuksen perusteella, puolue- ja kansalaisjärjestöjen toiminnan kehittämiseksi siten, että poliittiset puolueet saisivat 80% ja kansalaisjärjestöt 20% jaettavasta summasta, alkoi vihreiden vastarinta suurimpien puolueiden ahneutta vastaan. Jaossa ollut 100000 euron avustus ei vihreiden mielestä kuulu poliitikoille tai puolueille kansalaisjärjestöjen kustannuksella. Puolueet eivät saa vaaleissa lakien vastaisesti kanavoida valtion antamaa, vaaleissa kansalaisten aktivoimiseksi tarkoitettua avustusta vaalimainontaan tai sellaiseen vaalitukeen, joka valtion avustuksena on kielletty.

Järjestelytoimikunnan päätös kaatui valitukseen, joka kiersi korkeimman hallinto-oikeuden kautta, eikä 100000 euron avustusta jaettu järjestelytoimikunnan tekemän virheellisen päätöksen mukaisesti. Kuntien yhdistyttyä Salon kaupungiksi päätti Salon kaupunginhallitus tehdyn yhdistymissopimuksen ja vaalilain vastaisesti pitää järjestelytoimikunnan tekemän virheellisen päätöksen voimassa. Tämä toistamiseen tehty väärä päätös aiheutti sen, että koko yhdistymissopimus asetettiin kyseenalaiseksi. Voisiko tehdyn ja kaikkien puolueiden allekirjoittaman sopimuksen yhtä kohtaa rikkomalla mitätöidä koko sopimuksen? Laki vaati toimimaan sopimuksen mukaisesti, tämä kerrottiin valituksessa, jonka Salon seudun vihreiden Pasi Lehti teki kaupunginhallituksen päätöksestä. Yhtä sopimuksen kohtaa rikkomalla rikottaisiin koko sopimusta ja tämä antaisi ”oikeuden” myöhemmin rikkoa mitä tahansa sopimuksen kohtaa. Myös muut Suomen kuntien yhdistymissopimukset joutuisivat outoon valoon – olisivatko nekin sopimukset rikottavissa? Olisiko mitään kuntaliitoksia tapahtunutkaan? Turun hallinto-oikeuden, valitusta tukeva, päätös aiheutti myös sen, että jo puolueille jaetut avustusrahat piti palauttaa uutta Salon kaupungin-hallituksen avustuksen jakopäätöstä odotellessa.

Salon kaupunginhallitus ei uskonut Salon seudun vihreiden Pasi Lehden tekemää valitusta ja sitä seurannutta Turun hallinto-oikeuden päätöstä, jossa kerrottiin tehdyn yhdistymissopimuksen olevan osapuolia velvoittava. Kaupunginhallitus päätti olla jakamatta yhdistymissopimuksen mukaisesti avustuksia kansalaisjärjestöille ja puolueille. Kaupunginhallituksen vihreä jäsen Eeva Koskinen jätti asiasta eriävän mielipiteen.

Taas piti päätöksestä valittaa, raha oli jaettava yhdistymissopimuksen mukaisesti ja siten, että lakeja tai sopimuksia ei rikottaisi. Turun hallinto-oikeus päätti 28.9.2012 (taas kerran) Pasi Lehden tekemän valituksen mukaisesti, että avustukset on jaettava yhdistymissopimuksen hengen mukaisesti, rikkomatta lakeja ja sopimuksia. Salon seudun vihreät toivovat, että Salon kaupunginhallitus jakaa saadun avustuksen yhdistymissopimuksen hengen mukaisesti siten, että kansalaisjärjestöt saavat näkyvyyttä ja lisää jäseniä aktivoitumalla vaalien alla sitten, kun kaupunginhallitus on tehnyt tämän oikean ja tarvittavan päätöksen. Kuntien yhdistymisen yhteydessä osoitettu avustus kansalaisjärjestöille olisi kädenojennus kaupungilta kuntalaisille, kaikkien säästöjen ja leikkausten vastapainoksi. Salon seudun vihreät kannattavat kuntalaisten kaikenlaista tukemista heidän arvokkaassa ns. kolmannen sektorin työssä, jota tehdään palkatta ja jossa tarvitaan niin rahallista tukea kuin näkyvyyttäkin. Vihreät ovat pienen ihmisen ja kuntalaisen puolella, olethan sinäkin?

Pasi Lehti,

Salon seudun vihreät